هال یک زمین شناس و دیرین شناس امریکایی بود. وی دارای اعتبار فراوانی در چینه شناسی بود و نقش موثری در توسعه دیرینه شناسی آمریکا ایفا نمود.

هال در 12 سپتامبر 1811 در هینگهام ماساچوست به دنیا آمد. پدر و مادرش دو سال قبل از انگلستان به آنجا مهاجرت کرده بودند. با بزرگ شدن وی علاقه به تحصیل علم نیز در وی شکل گرفت و والدینش او را در موسسه پلی تکنیک رنسلر که به تازگی و برای تحصیل دانش آموزان نخبه تاسیس شده بود و بر روی علم تمرکز داشت، ثبت نام کردند. وی دانش آموز آموس ایتون و ابنزر امونز دو تن از زمین شناسان برجسته شد. هال در سال 1832 با درجه عالی فارغ التحصیل و در سال 1833 لیسانس خود را گرفت و برای تدریس شیمی و بعدا زمین شناسی در موسسه رنسلر باقی ماند.در سال 1836 یک برنامه تحقیقات ...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, | 7:56 | نویسنده : Mostafa |

نیکولای آلکسادرویچ کودریاتسف زمین شناس نفت اتحاد جماهیر شوروی بود که در 21 اکتبر 1893 در اوپوچکا به دنیا آمد. وی پدر نظریه منشا غیر بیوژنیک نفت بود. این نظریه بیان می داشت که نفت از منابع هیدروکربنی غیر از موجودات زنده واقع در اعماق پوسته و گوشته زمین حاصل شده است.

وی فارغ التحصیل موسسه معدنی لنینگراد در 1922 بود. وی دکترای خود را در سال 1936 در زمین شناسی و کانی شناسی دریافت کرد و در سال 1941 به مقام پروفسور نائل آمد. دوره فعالیت حرفه ای وی از 1920 در کمیته زمین شناسی اتحاد جماهیر شوروی آغاز گردید. طی سال های 1929 تا 1971 در موسسه تحقیقات زمین شناسی شوروی کار می کرد.نیکولای آلکسادرویچ کودریاتسف زمین شناس نفت اتحاد جماهیر شوروی بود که در 21 اکتبر 1893 در اوپوچکا به دنیا آمد. وی پدر نظریه منشا غیر بیوژنیک نفت بود. این نظریه بیان می داشت که نفت از منابع هیدروکربنی غیر از موجودات زنده واقع در اعماق پوسته و گوشته زمین حاصل شده است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, | 7:50 | نویسنده : Mostafa |

جان توزو ویلسون یک ژئوفیزیکدان و زمین شناس کانادایی بود که به خاطر مشارکت و سهم انکار ناپذیرش در نظریه زمین ساخت صفحه ای تحسین جهانی را برانگیخت.

وی عقیده داشت لایه های صلب خارجی زمین که از پوسته و قسمتی از گوشته بالایی تشکیل شده و سنگ کره نامیده می شود به قطعات یا صفحات زیادی شکسته شده و آزادانه بر روی سست کره حرکت می کنند. وی به عنوان نمونه ای برای نظریه اش جزایر هاوایی را مثال زد، جایی که به عنوان یک صفحه زمین ساختی درطول اقیانوس آرام گسترده شده است و به آرامی به سمت شمال غرب و بر روی یک نقطه داغ گوشته ای ثابت، در حال حرکت است و یک ردیف از آتشفشان ها را به دنبال هم پدید آورده است. ویلسون همچنین مبدع ایده گسل های تبدیلی می باشد. این گسل ها یک نوع از مرزهای اصلی صفحات زمین ساختی می باشند که در امتداد آنها دو صفحه به صورت افقی از کنار یکدیگر عبور می کنند (مانند گسل سن آندریاس).

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, | 9:52 | نویسنده : Mostafa |

 

مهندس نصرالله خادم در سال ۱۲۸۹ تهران متولد شد ، و پس از دریافت دیپلم از دبیرستان علمیه تهران ، در سال ۱۳۱۲ همراه آخرین گروه اعزامی به خارج ، رهسپار فرانسه گردید . در اواخر سال ۱۳۱۷ پس از گذراندن دوره مهندسی معدن از دانشکده معدن پاریس که شهرت و اعتبار فراوانی در زمینه معدن دارد ، به ایران برگشت .او در تمامی مراحل تحصیلی از شاگردان ممتاز و نمونه بود . پس از انجام خدمات سربازی در خدمات دو لتی به ترتیب در سمت های مهندسی معدن زغال سنگ شمشک ، نظارت معادن خصوصی حوضه البرز ، ریاست معدن ذغال سنگ شمشک ، بازرس شرکت سهامی معادن زغال سنگ ، مدیر عامل معادن هرمزگان و قشم ، عضو هئیت مدیره و سپس مدیر عامل شرکت سهامی کل معادن و ذوب فلزات به کار پرداخت ...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, | 9:40 | نویسنده : Mostafa |

اشتوكلین 27 سال عمر مفید خود را براى شناخت پدیده هاى زمین شناسى ناشناخته این سرزمین صرف كرد و اندوخته هاى ارزشمند علمى خود را طى ده ها كتاب و مقاله به یادگار گذاشت.

ایشان آموزگارى بود كه راه و روش تحقیق را به نسل جوان كشورمان آموختاكنون كمتر پژوهشى در مورد مسائل زمین شناسى ایران مى توان یافت كه به یافته هاى او استناد نكنند. اشتكلین در دور افتاده ترین بخش از كشورمان به تحقیق پرداخت و یافته هاى خود را به صورت اسناد ارزنده اى بیادگار گذاشت. ایشان زندگینامه خود را كه بخش عمده آن مرورى بر خاطرات ارزشمندش در ایران بود، در واپسین روزهاى حیات خود به زبان آلمانى تدوین و اجازه نشر آن را به زبان فارسى به سازمان زمین شناسى واگذار كرد كه متاسفانه همزمان با تدوین این مجموعه چشم از جهان فروبست. بنابراین در اینجا خلاصه اى از زندگینامه وى را براى خوانندگان و دوستداران این علم بازگومیكنیم. 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, | 9:31 | نویسنده : Mostafa |

دكتر مانوئل بربریان در سال 1324 در تهران، در خانواده اى مسیحى و ارمنى پا به جهان گذاشت. دوران تحصیل دبستان و دبیرستان خود را در تهران گذراند و در سال 1343 با كسب رتبه اول از دبیرستان خوارزمى فارغ التحصیل شد. علاقه شدید وى به زمین شناسی، وى را براى تحصیل در این رشته به گروه زمین شناسى دانشگاه تهران كشاند تا سرنوشت مقدمات ظهور یكى از بزرگترین لرزه شناسان كشور را فراهم آورد. وى در سال 1347 با كسب رتبه اول در این رشته فارغ التحصیل گردید.
مانوئل جوان پس از دریافت مدرك لیسانس به سازمان زمین شناسى كشور پیوست و در فاصله سالهاى 1350 تا سال 1356 در سمتهاى زمین شناس، سنگ شناس، نماینده سازمان زمین شناسى كشور در همایشهاى بین المللى، مسئولیت مشترك با مؤسسه بین المللى دیمز و مور در اتتخاب ساختگاه و مطالعه خطرهاى زمین شناختى نیروگاه هسته اى بوشهر، معاونت و ریاست بخش زمین ساخت و لرزه زمین ساخت سازمان زمین شناسى كشور فعالیت كرد، اما شوق ادامه تحصیل و علاقه بیش از حد وى به لرزه زمین ساخت و لرزه شناسى باعث شد تا وى در سال 1356 (1977)تمام مسئولیتهاى خود را رها كرده و برای ادامه تحصیل راهى انگلستان شود ...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, | 15:58 | نویسنده : Mostafa |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    تحلیل آمار سایت و وبلاگ